vrijdag 2 maart 2012

Themabijeenkomst 2: Omgaan met verschillen

Aan welke leerling(en) denk je als je de kaart van de themabijeenkomst doorleest?
Ik moet denken aan een leerling in de klas, hij is autistisch. In de klas wordt hij, omdat er gewerkt wordt met de 1-zorgroute, in een subgroep geplaatst. Daarnaast is er nog een individueel handelingsplan voor hem, maar de lkr. gaat uit van het groepsplan.

Het mooie aan de 1-zorgroute is dat leerlingen zoals hij in een groep geplaatst worden, i.p.v. dat hij een uitzonderingspositie krijgt binnen de klas.

Wat verwacht je in deze bijeenkomt te leren om beter met deze leerling(en) om te kunnen gaan?
Hoe en wanneer ik preventief al aandacht kan besteden aan deze leerling. Niet alleen op ordeverstoringen, maar ook op moeilijkheden binnen de lesstof.

Ik verwacht ook dat er binnen deze les wordt gekeken naar hoe je de verschillen tussen verschillende leerlingen kunt zien.

Is deze verwachting uitgekomen? Waarom wel of waarom niet?
Het preventief kijken naar lesstof en aanbod wordt behandeld binnen de theorie van de boeken. Hier wordt niet heel diep op ingegaan. Wel vond ik het filmfragment van een leerling met ADHD erg aansluiten, ondanks dat hier de gedragsstoornis niet gelijk is.

Wij hebben het repertory-grid als manier toegewezen gekregen om verschillen tussen leerlingen te herkennen.
Wel is het snel dat je eigenschappen van je zelf in andere kdn. ziet en daardoor sommige verschillen goed ziet en andere verschillen minder goed.

Wat ben je van plan met je aangeboden kennis/inzichten te gaan doen in je stagepraktijk?
Ik wil bij lesinhouden preventief al duidelijk hebben waar leerlingen moeite mee kunnen hebben.
Door dit van te voren al vast te stellen, kan ik hier tijdens de les extra aandacht aan besteden. Tijdens de basisinstructie als het voor een groot deel van de klas geldt, tijdens de verlengde instructie als het maar voor een aantal leerlingen is.

Tijdens het college hebben we een vragenlijst ingevuld waarmee je eigen interactioneel leerkrachtengedrag wordt geanalyseerd. Mijn leerkrachtengedrag (zie afbeelding) valt onder 'tolerant en gezaghebbend'.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten