woensdag 21 maart 2012

Themabijeenkomst 3: Omgaan met leerproblemen.

Aan welke leerling(en) denk je als je de kaart van de themabijeenkomst doorleest?

In mijn stagegroep zijn veel leerlingen die moeite hebben met zelfstandig werken. Deze leerlingen werken lessen niet altijd taakgericht.
Voor mijn toepassingskaarten heb ik specifiek gekeken naar een aantal leerlingen die niet taakgericht werken tijdens een zelfstandig werkles.

Ik verwacht van deze les dat we leren hoe we objectief taakgericht en niet taakgericht gedrag kunnen observeren. Ook wat oorzaken kunnen zijn van niet taakgericht gedrag en welke aanpakken kunnen helpen.

Is deze verwachting uitgekomen? Waarom wel of waarom niet?
We hebben in stappen verschillende kinderen geobserveerd. Objectief kijken naar taakgericht gedrag, objectief kijken naar niet taakgericht gedrag en wat de oorzaak zou kunnen zijn van niet taakgericht gedrag.

Attributies: oorzaak toeschrijven aan gedrag; uitspraken van leraren en leerlingen.
Interne attributies: eigen eigenschappen; bv. snel afgeleid, ergens anders aan denken.
Externe attributies: omgevingsfactoren; bv. rumoer van leerlingen in de groep.

Wat ben je van plan met je aangeboden kennis/inzichten te gaan doen in je stagepraktijk?
Ik heb geleerd dat soms 'vervelend' gedrag altijd een oorzaak heeft. Vaak genoeg ligt de oorzaak van dit gedrag ook bij de leerkracht zelf. Ik vind het belangrijk om eerst naar mijn eigen gedrag te kijken, voordat ik vind dat de oorzaak bij het kind zelf ligt.

Tijdens het college hebben wij ook gewerkt aan een casus. De casus van Jessica en mij was Irma.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten