dinsdag 13 maart 2012

6. Observatie leerprobleem (tijdsteekproef)

1. Voer een startobservatie uit.
Startobservatie:

Tijdens de eerste observatie kwam duidelijk naar voren dat de leerlingen gedurende de gehele observatie niet consequent taakgericht aan het werk was. Een aantal minuten wel, maar de leerling zette dit niet door.
Wel stoorde de leerlingen de andere leerlingen aan zijn tafelgroepje minimaal, maar een aantal keren had deze leerling contact met een medeleerling.

2. Bedenk een aanpak waarmee je de leerling meer taakgericht kan laten werken. Begeleid gedurende minimaal 3 aaneensluitende dagen 'jouw' leerling.
Bij het uitvoeren van de vorige toepassingskaart bleek dat deze leerling baad had bij positieve benadering wanneer hij iets goed deed.

Daarnaast gebruik ik een zandloper van 5 min., elke 5 min. spreek ik met de leerling af wat hij na 5 min. af krijgt. Na 5 min. bespreken we of het gelukt is en waarom het wel of niet gelukt is.
Met deze zandloper wil ik toewerken naar een zandloper van 10 min. en uiteindelijk dat de leerling kan inschatten wat hij in elke willekeurige tijd af kan krijgen.

3. Voer een eindobservatie uit.
Eindobservatie:

Tijdens de eindobservatie was duidelijk dat de leerling tijdens het opstarten nog moeite had met taakgericht werken. Na 5 min. heeft de leerling al zijn materialen dat hij nodig heeft voor deze les en gaat hij taakgericht aan het werk.
Wanneer de observatie al gestopt is, gaat de leerling nog zo'n 5 รก 7 min. taakgericht door met zelfstandig werken.

4. Wat zijn je conclusies?
De leerling kan na mijn aanpak lang achter elkaar geconcentreerd aan zijn taak werken. Mijn aanpak heeft zijn taakgerichtheid dus verbeterd.
Tijdens de tweede observatie wordt wel duidelijk dat de leerling ook opstartproblemen heeft, dit had ik niet in mijn aanpak meegenomen.

Voor een vervolgaanpak zou het doel kunnen zijn dat de leerling een snelle start maak wanneer de klas zelfstandig gaat werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten