dinsdag 13 maart 2012

5. Afstemmen in taaksituaties

1. Je bereidt een taal- of rekenles op een (eigen) lesvoorbereidingsformulier voor. Pas hierin onderstaand stappenplan toe om de leerlingen die niet-taakgericht gedrag vertonen de lesdoelen te laten bereiken.

Lesvoorbereidingsformulier:
https://docs.google.com/document/pub?id=1otHQW1RqI9U5e_FlRfp2XI8chaUMVxqYApUv3xFu_Fc

Voorbereidingsblad:
https://docs.google.com/document/pub?id=1Hqwax-nGLG3vXzRJc5RltitHznqUs1O4Ugfoj5Sp30k

2. Je bespreekt met je mentor in hoeverre het je gelukt is de leerlingen die niet-taakgericht gedrag vertonen de lesdoelen te laten bereiken. Leg je reflecties vast.
Het doorlopen van het stappenschema, zoals staat beschreven in 'Werkboek Taakafstemming', ging goed. De leerlingen hebben dit als duidelijk ervaren, ze wisten waar ze aan toe waren en wat er deze les ging gebeuren.

Alsnog was het voor de leerlingen moeilijk om zich te richten op de taal tijdens het zelfstandig werken. Daarin zit nog verschil tussen het werken in stilte (alleen) en het samen kunnen werken. De leerlingen werken beter alleen in stilte.

De leerling had baad bij het de positieve feedback, waarbij verwezen wordt naar bekwaamheid en inspanning. Wanneer het de leerlingen niet lukte verwees ik naar de inspanning en moeilijkheidsgraad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten